25 Kasım 2013 Pazartesi

Aylak Adam


 “Tutamak sorunu dedim. Dünyda hepimiz sallantılı, korkuluksuz bir köprüde yürür gibiyiz. Tutunacak bir şeyi olmadı mı insan yuvarlanır. Tramvaylardaki tutamaklar gibi. Uzanır tutunurlar. Kimi zenginliğine tutunur, kimi müdürlüğüne, kimi işine, sanatına. Çocuklarına tutunanlar vardır. Herkes kendi tutanağının en iyi, en yüksek olduğuna inanır. Gülünçlüğünü fark etmez. Kağızman köylerinden birinde, öküzlerine tutunan bir adam tanıdım. Öküzleri besiliydi,pırıl pırıldı. Herkesin “Veli ağanın öküzleri gibi öküz yoktur” demesini isterdi. Daha gülünçleri de vardır. Ben, toplumdaki değerlerin ikiyüzlülüğünü, sahteliğini, gülünçlüğünü göreli beri, gülünç olmayan tek tutamağı arıyorum;gerçek sevgiyi!”
“Bütün çağların trajedisi bu, Ku-ya-ra; ‘kumda yatma rahatlığı’ A-da-ko; ‘Ağaç dalı kompleksi’ Şimdi kumda yattığım için kuyara diyorum. Daha da genişletilebilir. Kuyara alışılmışın tatların sürüp gitmesindeki rahatlıktır. Düşünmeden uyuyuvermek. Biteviye geçen günlerin kolaylığı. Ya adako? Ağaç dalındaki gövdeden ayrılma eğilimini fark ettin mi bilmem? Hep öteye öteye uzar. Gövdenin toprağa kök salmış rahatlığından bir kaçıştır bu. Özgürlüğe susamışlıktır. Buna ben ağaç dalı kompleksi diyorum. Genç hastalığıdır. Çoğunlukla Kuyara dişidir. Adako erkek. Pek seyrek cins değiştirdikleri de olur. Ağaç dalı kompleksine tutulmuş kişi tedirgindir. İnsanların ağaç dallarını budayıp gövdeye yaklaştırdıkları gibi, yakınları onun içindeki bu Adako’yu da budarlar. Onu gövdeden ayırmak için ellerinden geleni yaparlar. Kimi insana ne yapılsa yararı olmaz. Asi daldır o. Ayrılır. Balta işlemez ona.”

Yukarıdaki alıntılar Aylak Adam kitabından. Son zamanlarda okuduğum en iyi kitaptı klişelerini bir yana bırakacak olursak, eğer henüz okumadıysanız, okuyun derim. Yaklaşık yarım asır önce yazılmış bir kitap, hala yakalayabiliyorsa bugünün insanını da bir yerlerden, okunmalı derim. Ekitap olarak okuduğum için, pek fazla not alma imkanım olmadı. Ancak  ‘Helal olsun’ dedirten tesbitler az değil. Şahsen tanışamadığım için kendimi şanssız hissettiren adamlara Yusuf  Atılgan da eklenmiş oldu böylelikle. 

0 yorum:

Yorum Gönder